Kritik till Piratpartiet

I fredags fick Piratpartiet i Lidköping kritik i lokala nätblaskan för piratfikat vi hade i onsdags. Det är Björn Smitterberg, redaktör på enmansredaktioner(?) för Lidkopingsnytt.nu som i ett kåseri visar att det är bra med anteckningsbok och att han inte riktigt förstått skillnaden mellan Piratpartiet och den gamla typen av politiska partier:

Om vi först tar en rättelse: Piratpartiet är naturligtvis inte nytt i Lidköping, det är jag som är ny som kommunansvarig och på att annordna liknande möten. Sen var det heller inte någon av våra frågor som Redaktören frågade om innan han stressade iväg, utan något som han benämnde som "nedladdningsrätt". Tyvärr är jag dåligt påläst på just den "frågan". Och om man frågar Google så får man bara 15 hänvisningar, med Lidköpingsnytts tolkning av Piratpartiets fikainbjudan på andraplats. Men jag hittar ingen gängse definition på "nedladdningsrätt" och därför är det svårt att svara på frågan var Piratpartiet tycker om det. Jag har dock ställt frågan i Piratpartiets forum och hoppas få ett bra svar till nästa gång jag springer på Redaktören.

Skillnad mellan olika
Jag tycker det är jättetråkigt att Redaktörn missuppfattade evenemanget. Och kanske är det för att han är van vid den gamla sortens politiker som det blev fel? Kanske väntade Redaktören att som vanligt bli serverade en bunt åsikter av en talare från partiet istället för att föra diskussioner med medlemmarna? Eftersom Redaktören hade så bråttom iväg han jag inte fråga. Problemet med tal för mig är att de ofta blir väldigt tråkiga och det blir oftast bara en persons åsikter som kommer fram. Då tycker jag att diskussioner över en kopp kaffe är ett bättre forum när det är möjligt.

Men jag tar till mig av kritiken. Jag tycker så här i efterhand att jag var en dålig värd på mötet. Jag ursäktar mig med att det var första gången jag ordnade ett liknande möte, och målet med mötet för mig var att skapa ett forum för diskussioner kring Piratpartiet frågor, inte att hålla tal om dem. Målet var att träffa och umgås med Lidköpingspirater med Piratpartiets frågr i centrum, men inte att jag skulle vara i centrum för mötet. Men jag förstår att jag behöver ta mer initiativ för att samordna mötet, och det ska jag bli bättre på. Så om du kommer på nästa fikamöte Björn, så lovar jag att jag ska ta dig i hand, välkomna dig bättre till fikamötet och har du tur kanske jag håller ett litet tal också.

Länkar:
Hört på stan: Det blåser…

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0